Devices

 

Kysymys ei ole tukeeko liiketoimintasi mobiilia, vaan MITEN aiot tehdä sen. Vaihtoehtoja löytyy.

Kirjoitimme aiemmin Miten tehdä mobiilisovellus teknisestä näkökulmasta. Mitä mobiili kuitenkin tarkoittaa käytännössä ja kuinka organisaatiosi voi hyötyä siitä.

Liiketoiminta ensin

Meillä Appliwarella keskitymme tällä hetkellä eritysesti mobiilisovelluksiin. Tarkoituksemme on auttaa asiakkaitamme ymmärtämään erilaisten alustojen tarjoamat mahdollisuudet.

Uuteen palveluun investointi voi olla kallista, siksi onkin välttämätöntä miettiä, mitä haluaa saavuttaa. Millainen palvelu tukisi sinun liiketoimintaasi parhaiten?

Vaatiiko liiketoimintasi tavoite käyttäjiä palaamaan usein takaisin palveluun? Tarvitseeko sinun kommunikoida asiakkaittesi kanssa päivittäin? Tekisikö sovellus heidän elämästään helpompaa ja asiakaspalvelustasi sujuvampaa? Ne ovat vain muutamia kysymyksiä, joihin yritysten tulee tänä päivänä vastata. Esimerkiksi kuntosalin mobiilisovelluksella asiakas voi ilmoittautua tunneille, ilman tarvetta asiakaspalvelijalle. Toisaalta tulee miettiä riittääkö responsiivinen verkkosivu.

Mobiili on digitalisaation edelläkävijä

Olen ollut mukana useassa projektissa, jotka todistavat väitteen todeksi. Oman kokemukseni mukaan yritykset ovat vasta raapaisseet pintaa mobiilin maailman tarjoamista mahdollisuuksista. Siksi niiden parissa on mielenkiintoista työskennellä. Usean tunnin prosessi voidaan nopeuttaa alle kymmeneen minuuttiin oikealla mobiiliratkaisulla. Tuottavuus nousee ja työntekijät voivat keskittyä muihin töihin.

Mitkä ovat syyt rakentaa natiivisovellus

  • Persoonallinen

Sovellukset ovat usein henkilökohtaisia ja muistavat kirjautumisen. Se on hyvä syy, miksi natiivit sovellukset sitouttavat paremmin kuin pelkät web-sovellukset. 

  • Asiakasuskollisuus

Jos palvelullasi on jo käyttäjiä/asiakkaita, on aika viedä heidän kokemuksensa seuraavalle tasolle. Uskollisuus on yhtä tärkeää kuin uusien asiakkaiden hankkiminen, koska uskolliset käyttäjät voivat suositella palvelujasi uusille potentiaalisille asiakkaille. 

  • Paikannuspalvelut

Käytimme tätä ominaisuutta asiakkaallemme Ateriat. Paikannus on erityisen kätevä näyttämään läheiset lounaspaikat.

  • Laitekohtaiset ominaisuudet

Kamera ja muut sisäänrakennetut ominaisuudet ovat joskus välttämättömiä palvelun toiminnalle. Kehitimme asiakkaallemme Android-sovelluksen, jolla he voivat lukea viivakoodeja ja ottaa kuvia tuotteista laadunvarmistusta varten. Tulokset tallentuvat välittömästi pilveen.Tätä varten tarvittiin natiivisovellus.

  • Ilmoitukset

Ilmoitukset ovat paras tapa pitää käyttäjäsi tietoisina palveluistasi reaaliajassa. Hyvä esimerkki olisi kuntosali, jolla on useita tunteja ja harjoituksia päivässä. Asiakkaan ilmoittautuessa tunneille, hän saisi ennen tuntia ilmoituksen ja muistaisi varmasti osallistua.

  • UX/UI

Tietyn alustan käyttäjät ovat tottuneet sen käyttöliittymään, joten samalla tavalla rakennettu sovellus on tutumpi ja samalla käytettävämpi kuin web-sovellus.

Web ei ole kuollut

Aina ei ole tarvetta rakentaa natiivia sovellusta, silloin mobiiliystävällinen sivu riittää.

  • Alustariippumaton

 Web-sovellukset ovat alustariippumattomia, ne toimivat iOS, Android ja Windows-laitteilla, sekä kaikilla selaimilla.

  • Hakukoneystävällinen

Ihmiset etsivät tietoa eniten netistä, joten löydettävyys on tärkeää, silloin nettisivu löytyy sovellusta helpommin. Google on myös aloittanut Amp projektin, jolla voit tehdä sivuistasi kymmenen kertaa nopeammat mobiilissa.

  • Maksaa vähemmän

Verkkosivut ovat usein helpompi ja nopeampi kehittää. Teknisestä näkökulmasta web-sovellukset ovat yksinkertaisempia tehdä ja kustannustehokkaampia.

  • Muokattavuus

Useimmat web-sovellukset voi kustomoida toimimaan millä tahansa laitteella, millä tahansa näytön koolla.

Sovellusten jälkeinen internet

KLM3in1

Vuosi 2016 oli ehdottomasti bottien vuosi. Niiden ympärillä on loputtomasti mahdollisuuksia. On uskomatonta, miten Facebookin chatissä voidaan rakentaa sovellus sovelluksen sisään. Loistava esimerkki on KLM botti, joka täydellisesti korvaa natiivin sovelluksen. Katso se Youtube tai KLM:n verkkosivuilta

Lopuksi voi todeta, ei ole epäilystä, etteikö 2017 olisi jännittävä vuosi internetin maailmassa. Emmekä malta odottaa, mitä se tuo tullessaan.

Jos pidit artikkelista, ota yhteyttä ja kerro minulle:

LinkedIn: https://fi.linkedin.com/in/emirdzafce

Twitter: https://twitter.com/emirdzf

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *